MUNTERS TECKNAR EN STOR ORDER MED KLIMATKONTROLLÖSNINGAR FÖR BATTERISEGMENT

jul 22, 2022 09:00

Munters Group (MTRS), en global ledare inom energieffektiva lösningar för luftbehandling och klimatkontroll, har fått en order till ett värde av cirka MUSD 65 (cirka MSEK 690), från en stor biltillverkare i USA. Marknadssegmentet batteri är ett av Munters prioriterade tillväxtområden.

Munters affärsområde AirTech har fått en order från en stor biltillverkare i USA. Det totala värdet av ordern, inklusive Munters klimatkontrollsystem samt installationsarbete, är cirka MUSD 65 (cirka MSEK 690). Leveranser förväntas ske under en period på upp till 14 månader, med start under andra kvartalet 2023 till och med tredje kvartalet 2024.

"Vi är stolta över att ha vunnit vår största order inom batterisegmentet någonsin", säger Klas Forsström, VD och koncernchef på Munters. "Batterisegmentet är ett prioriterat tillväxtområde för Munters och denna order visar att vi har ett mycket bra team på plats och ett ledande kunderbjudande inom detta segment. Jag är också mycket glad över att vi i denna order har bevisat att vi kan kombinera modulariserade produkter och en marknadsledande kundspecifik lösning, vilket skapar enkelhet och skalbarhet.”

På Munters har vi varit pionjärer inom branschen för klimatlösningar och luftbehandling sedan 1955. Med vårt starka arv av innovation, ingenjörskonst och omsorg om världen omkring oss fortsätter vi vår beslutsamhet för en bättre framtid – för våra kunder och samhället i stort. Munters klimatlösningar möjliggör en stor del av världens produktion av litiumjonbatterier för elbilar genom att tillföra ultratorr luft i produktionsanläggningar. Denna order är ett erkännande av vår strategi och vårt syfte att finnas för kundernas framgång och en hälsosammare planet och bekräftar vår starka position inom batterisegmentet.

För mer information, vänligen kontakta:

Investerare och analytiker

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations and Enterprise Risk Management
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com
Tel: +46 (0)730 251 005

Susann Johnsson, Vice President, Group Communications and Brand
E-mail: susann.johnsson@munters.com
Tel: +46 (0)70 623 1474

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 juli 2022 kl. 09.00 CET.

Om Munters Group

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 700 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade 2021 mer än sju miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.