Geoclima-supplier-of-air-and-water-cooled-chillers.jpg

Munters ingår avtal om förvärv av Geoclima och breddar utbudet av lösningar inom datacenterkylning

jul 17, 2024 07:00

Munters har tecknat ett avtal om att förvärva Geoclima, en italiensk tillverkare av luft- och vattenkylda kylaggregat. Genom förvärvet av Geoclima kompletterar Munters Data Center Technologies (DCT) sitt produktutbud inom kylning av datacenter, vilket förbättrar förmågan att erbjuda helhetslösningar till hela datacentermarknaden.

Munters Group, en global ledare inom energieffektiva lösningar för luftbehandling och klimatkontroll. Förvärvet av Geoclima är en viktig del av Munters strategi att expandera till nya marknader och bredda produktportföljen.

"Det är glädjande att få välkomna Geoclima till Munters. Genom detta strategiska förvärv påskyndar vi vår utveckling av energieffektiva lösningar för kylning av datacenter och stärker därmed vårt globala erbjudande", säger Klas Forsström, vd och koncernchef för Munters.

Genom det föreslagna förvärvet får Munters tillgång till kylaggregatsteknik, vilket i dagsläget spelar en avgörande roll inom datacenterkylning.

"Geoclimas teknologi och kompetens är verkligen spännande för DCT. Vi har ett väldigt likartad DNA där vi båda fokuserar på energieffektiva lösningar och har kompetensen att skräddarsy lösningar efter kundens behov. Genom förvärvet blir vårt utbud av helhetslösningar till våra kunder mer komplett", säger Stefan Aspman, President affärsområde DCT och Group Vice President, Munters Group.

Geoclimas nettoomsättning för räkenskapsåret 2023 uppgick till cirka MSEK 455 (MEUR 40,1). Det privatägda företaget grundades 1994, har 165 anställda och huvudkontor i nordöstra Italien. Geoclima har säljkontor i Italien, Spanien, Storbritannien, Australien och USA samt produktionsanläggningar i Italien och Thailand. Geoclima grundades av Paolo Ferraris som drivit bolaget som vd under 30 år. Han kommer fortsätta som Managing Director under minst nästa år för att säkerställa en smidig övergång.

Förvärvet slutförs efter att en omstrukturering av Geoclima groups legala enheter är färdigställd och under förutsättning av sedvanlig formalia som gäller i Italien. Det föreslagna förvärvet kommer att finansieras genom befintliga kreditfaciliteter och förväntas slutföras under andra halvåret av 2024.

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations och Group Risk Management
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com, Tel: +46 (0)730 251 005

Line Dovärn, Director Investor Relations
E-mail: line.dovarn@munters.com, Phone: +46 (0)730 848 844

Eva Carlsson, Director External Communications
E-mail: eva.carlsson@munters.com, Tel: +46 (0)70 88 33 500

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2024 klockan 07:00 CEST.

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan företaget grundades 1955. Idag bedriver cirka 5 000 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2023 en nettoomsättning på mer än 14 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.munters.com.