Would you prefer to visit the site in this language?

Stark tillväxt och resultat, men fortsatt svag batteriutsikt

Oct 22, 2024

Juli-september

• Orderingången ökade med +21% (+18% organiskt) med stark tillväxt i Data Center Technologies (DCT), motverkad av negativ organisk utveckling i AirTech och FoodTech. I AirTech var undersegmentet batteri svagare i alla regioner. DCT hade en god nivå av små- och medelstora ordrar i Nord- och Latinamerika. FoodTech var på en lägre nivå, främst drivet av svagare efterfrågan i Climate solutions.
  • Nettoomsättningen ökade +6% (+5% organiskt). AirTech minskade organiskt, främst på grund av det fortsatt svagare undersegmentet batteri APAC och Americas. I DCT fortsatte framgångsrika leveranser på stora ordrar att bidra till stabil tillväxt. FoodTech växte starkt, med starka bidrag från både Climate och Digital solutions.
  • Den justerade EBITA marginalen förbättrades drivet av stark nettoomsättningstillväxt i DCT och FoodTech, samtidigt som marginalen i AirTech påverkades negativt av lägre nettoomsättning och lägre produktionsutnyttjandegrad i alla regioner.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var på en lägre nivå, primärt på grund av negativ påverkan på det operativa rörelsekapitalet under kvartalet, drivet av förbrukning av förskott, främst relaterat till projektavslut inom AirTech. Operativt rörelsekapital/nettoomsättning förbättrades till 11,3%, inom vårt målintervall om 13–10%.
  • Skuldsättningsgraden var 1,9x där den mindre ökningen under tredje kvartalet jämfört med slutet av juni främst berodde på förvärvet av AEI och inkluderade leasingskulderna relaterade till en ny anläggning på Irland (DCT).
  • Den andra delbetalningen av utdelningen betalades i september, uppgående till MSEK 119.
  • Resultatet per aktie, före och efter utspädning, var SEK 1,44 (1,42) under tredje kvartalet.

Händelser efter periodens slut

• I början av oktober slutfördes förvärvet av Geoclima, en italiensk tillverkare av luft- och vattenkylda kylaggregat. Geoclimas produkterbjudande kompletterar DCT:s portfölj och förbättrar möjligheten att erbjuda helhetslösningar för den totala marknaden för kylning av datacenter.
  • I oktober meddelade Munters att affärsområdet FoodTech tecknat ett avtal om att förvärva Hotraco, en holländsk utvecklare av styrsystem och sensorer för jordbrukssektorn. Förvärvet är i linje med strategin att skapa ett digitalt ekosystem för att stödja en mer effektiv och hållbar livsmedelsproduktion.

VD kommentar

Stark efterfrågan i de flesta av våra slutanvändarsegment, men batterimarknaden fortsatte att visa svag utsikt och vår kapacitetsutbyggnad fortlöper enligt plan
För att sammanfatta våra prestationer under kvartalet vill jag först lyfta fram att vi fortsätter se en stark efterfrågan på vår kylteknik för datacenter, drivet av megatrenden digitalisering. Detta kommer kvarstå under överskådlig framtid. Den starka efterfrågan på marknaden resulterade i en betydande tillväxt i orderingången för DCT, där vi för andra kvartalet i rad noterade en robust orderingång av små- och medelstora ordrar. Expansionen av vår tillverkning i Europa genom byggandet av vår nya DCT-fabrik i Cork, Irland, kommer enligt plan att invigas under fjärde kvartalet.

Inom AirTech var den organiska orderingången negativ, främst drivet av den svagare batterimarknaden. Marknaden har sett förseningar i investeringar i alla regioner, vilket resulterat i en kraftigt minskad efterfrågan under det senaste kvartalet och en aggressiv prispress. Vi förväntar oss att dessa utmanande förhållanden kommer att bestå under 2025, men de långsiktiga utsikterna är fortsatt starka. Vår nybyggnation av produktionsanläggningen i Amesbury för AirTech går enligt plan. Vi planerar att starta inflyttning under början av 2025, och under de första månaderna av året kommer vi operera två anläggningar parallellt. Den nya anläggningen kommer öka kapaciteten avsevärt och vara Munters största. Denna anläggning, liksom DCT-anläggningen i Cork, är utformade för att stödja Munters mål att minska Scope 1 & 2.

Orderingången i FoodTech var svagare, främst drivet av Climate solutions där säsongseffekter och timing av ordrar gav en negativ effekt. Trots något lägre orderingång i Digital solutions fortsätter vi se stark efterfrågan för vår mjukvara och styrenheter, drivet av megatrenden hållbarhet där behovet av att optimera värdekedjan för livsmedelsproduktion och minska utsläpp och avfall är stor.

Stabil tillväxt & robust vinst drivet av stark nettoomsättning
För det andra ökade nettoomsättningen, med en betydande ökning i FoodTech, drivet av stark tillväxt av produktförsäljning över alla segment inom Climate solutions. Digital solutions i Americas såg stark tillväxt i både mjukvaruimplementeringar och SaaS-försäljning (ARR*), där den senare växte mer än 50 procent i kvartalet. DCT såg också en stark tillväxt drivet av bra utveckling av leveranserna till kunderna. AirTech hade lägre organisk nettoomsättning, främst relaterad till den svagare batterimarknaden, som delvis motverkades av tillväxt i resten av Industri segmentet i EMEA och APAC.

För det tredje är jag väldigt nöjd att vi fortsätter att leverera en stark EBITA marginal, med både DCT och FoodTech som bidrar med väldigt starka marginaler drivet av god nettoomsättningstillväxt. I AirTech hade lägre produktionsutnyttjandegrad på grund av en något lägre nettoomsättning en negativ påverkan, delvis motverkat av en positiv produktmix när en stor order slutlevererades. Eftersom utsikterna för batterimarknaden 2025 är fortsatt svaga har vi vidtagit ytterligare åtgärder under kvartalet för att motverka framtida potentiella lägre volymer och underabsorption. Vi kommer fortsätta att följa situationen noga.

Alla affärsområden fortsatte att arbeta med initiativ för att effektivisera verksamheten, till exempel lean, vilket resulterade i ökad flexibilitet.

Stärkt marknadsposition genom M&A och partnerskap
Under kvartalet slutförde vi förvärvet av en majoritetsandel i Automated Environments (AEI), vilket accelererar vår digitala resa inom FoodTech när vi lägger till styrsystem för äggproduktionsindustrin till vårt erbjudande. Efter kvartalets slut, i början av oktober, tillkännagav vi ett avtal om att förvärva det nederländska företaget Hotraco inom FoodTech, som erbjuder styrteknik för djurhållning-, grödlagring- och växthussektorerna. Detta är i linje med vår strategi att bygga ett digitalt ekosystem för att stödja en mer hållbar och effektiv livsmedelsindustri. Efter kvartalets slut slutförde vi dessutom förvärvet av Geoclima, en italiensk tillverkare av luft- och vattenkylda kylaggregat och tillkännagav en strategisk allians för innovation inom datacenterkylning med ZutaCore, med målet att hantera utmaningarna med att hantera AI-genererad värme mer effektivt och hållbart. Munters och ZutaCore kommer att integrera Munters SyCool-system med ZutaCores avancerade 2-fas vätskekylningsteknik.

Jag vill uttrycka min uppriktiga uppskattning till alla våra dedikerade medarbetare för deras flitiga insatser och engagemang.

Klas Forsström, Vd och koncernchef

*ARR = Annualized Recurring software Revenues

Information om webcast och telefonkonferens

Välkommen att delta i en webcast eller telefonkonferens idag, den 22 oktober klockan 9:00 CEST, då vd och koncernchef Klas Forsström tillsammans med Group Vice President och CFO, Katharina Fischer, presenterar rapporten.

Webcast: https://ir.financialhearings.com/munters-q3-report-2024

Telefonkonferens: Om du vill delta via telefonkonferens, vänligen registrera dig på länken nedan. Efter registrering kommer du att få telefonnummer och ett konferens-ID för att få access till konferensen. Du kan ställa frågor muntligt via telefonkonferensen. https://conference.financialhearings.com/teleconference/id=50049852

Delårsrapporten, presentationsmaterialet och en länk till webcasten kommer att finnas tillgängligt på https://www.munters.com/sv-se/investors/

För mer information, kontakta:

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations & Group Risk Management
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com, Telefon: +46 (0)730 251 005

Line Dovärn, Director, Investor Relations
E-mail: line.dovarn@munters.com, Telefon: +46 (0)730 488 444

Eva Carlsson, Director External Communications
E-mail: eva.carlsson@munters.comTelefon: +46 (0)70 88 33 500

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2024 kl. 07.30 CEST.

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan företaget grundades 1955. Idag bedriver cirka 5 100 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2023 en nettoomsättning på mer än 14 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.munters.com.

munters-kv3-2024