Would you prefer to visit the site in this language?

Munters och ZutaCore bildar strategisk allians för innovativ datacenterkylning

Sep 17, 2024

Munters och ZutaCore, kommer att integrera Munters SyCool-system med ZutaCores avancerade köldmediebaserade teknologi av vätskekylning. Målet är att möta utmaningarna med att hantera AI-genererad värme mer effektivt och hållbart. Resultatet blir ett system som optimerar prestanda, från värmeavledning på chipnivå till alla delar av värmeavledningscykeln. Det eliminerar också riskerna med potentiella vattenläckor.

– Genom att kombinera de avancerade slutna systemen från Munters och ZutaCore levererar vi en ny end-to-end-lösning, som är positionerad för att möta kraven i högdensitets- och högvärdemiljöer,” säger Stefan Aspman, President för affärsområdet Data Center Technologies, Munters.

I takt med att efterfrågan på AI och databehandling ökar, växer behovet av allt effektivare kylsystem i datacenter. Vätskekylning, särskilt utan vatten, möjliggör effektiv hantering av den intensiva värme som AI-chip genererar, samtidigt som det leder till en hållbar lösning.

– Munters och ZutaCore banar väg för en hållbar arkitektur för kylning av AI-datacenter. Den hanterar inte bara höga värmelaster med tydliga fördelar genom sin vattenfria köldmediebaserade lösning, utan leder till besparingar på både CAPEX och OPEX, vilket utmanar andra tillgängliga kylteknologier,” fortsätter han.

– AI-arbetsbelastningar kräver hög GPU-densitet och stabila termiska miljöer för att optimera prestandan. Här utmärker sig tvåfasflöde direkt-till-chip vätskekylning från andra lösningar. Den fungerar utan vatten, optimerar användningen av utrymmet, använder betydligt mindre energi och möjliggör värmeåtervinning, vilket gör den till det effektivaste valet för AI-datacenter,” säger Erez Freibach, medgrundare och CEO för ZutaCore.

Inledningsvis kommer alliansen att fokusera på att arbeta nära kunder redan i designfasen för att säkerställa en smidig integration av den kombinerade lösningen. I förlängningen kommer detta tillvägagångssätt att optimera leveransen av en fullt integrerad, vattenfri kyllösning som sätter en ny standard för effektivitet och hållbarhet inom datacenterkylning.

För mer information:
Line Dovärn, Director, Investor Relations